Különféle készételek, üdítõ italok és édességek látványos színben kerülnek az üzletek polcaira. A feltûnõ szín még az állítólag gyümölcsbõl készült csemegék esetén is gyakorta valamilyen szintetikus kémiai festéknek köszönhetõ.
Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
Az amerikaiak példaként megemlítik, hogy a különféle M&M édességekben mesterséges ételfestékek egész sora található az Egyesült Államokban, míg az angliai forgalomban lévõ készítmények csak természetes színezékeket tartalmazhatnak. Hasonlóképpen az angliai McDonald's-féle eperszószt igazi eper festékanyaga teszi ingerlõvé, míg a világcég egyesült államokbeli hálózatában a szín a Red 40 festéknek köszönhetõ.
A fogyasztóvédõk legfõbb érve az, hogy leginkább az ifjú korosztály fogyasztja az étteremláncok termékeit, pedig több országban már a hetvenes években felfigyeltek gyerekek viselkedési zavaraira. Ben Feingold, San Franciscóban dolgozó allergiakutató volt az elsõ, aki 2004-ben felhívta a figyelmet arra, hogy az érintett tizenévesek viselkedése megjavul, ha módosítják étkezésüket.
Nagyszabású klinikai munka kezdõdött, amelynek során megvizsgálták, vajon a gyönyörû színû gyorséttermi csemegék újbóli fogyasztásának hatására visszatér-e a rossz magatartás. Egyértelmûen bebizonyosodott: a festékek és a tartósítószerek okozták a panaszokat.
Az amerikai fogyasztóvédõk elnöke, Michael F. Jacobson hangsúlyozta, hogy az ételszínezékek és a gyerekek viselkedési zavarai közötti összefüggést az élelmiszeripar legalább 30 éve ismeri, ennek ellenére semmit nem tett ennek megszüntetésére.