Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
Nincs jelentõs különbség a visegrádi országok élelmiszervásárlási szokásai között. A magyarok 77, a csehek 76, a lengyelek és szlovákok 75-75 százaléka vizsgálja meg több-kevesebb rendszerességgel az élelmiszerek szavatossági idejét. A gyakoriságban azonban már felfedezhetõ különbség. Amíg minden harmadik magyar és lengyel vásárló ezt minden alkalommal megteszi, addig Csehországban és Szlovákiában ez csak minden ötödik fogyasztóra igaz. A csehek 55, a magyarok 53, a lengyelek 51, míg a szlovákok 50 százaléka ellenõrzi rendszeresen, hogy az általa vásárolt termék milyen összetevõket tartalmaz. Minden negyedik magyar és lengyel polgár soha nem ellenõrzi, hogy az általa vásárolt élelmiszer mibõl készül, Szlovákiában minden ötödik, míg Csehországban minden hetedik polgárra jellemzõ ez a kevéssé tudatos fogyasztói viselkedés.
A magyarok esetében a kutatási eredmények megerõsítették a sztereotípiákat: a nõk gondosabbak és körültekintõbbek az élelmiszervásárlásnál, mint a férfiak. A nõk 82, míg a férfiak 72 százaléka ellenõrzi rendszeresen a szavatossági idõt. A felmérésbõl az is kiderült, hogy minden hatodik háziasszonynak érdemes megvizsgálnia, amit a férje vásárol, hiszen a férfiak 16 százaléka soha nem ellenõrzi romlott-e az általa megvásárolt élelmiszer.
A kutatás alapján, a Budapesten élõ fogyasztók bizonyultak a legtudatosabb élelmiszervásárlónak. A fõvárosban a vásárlók 85 százaléka ellenõrzi rendszeresen a szavatossági idõt, a vidéki városokban és a községekben ez az arány 75%. A fiatalok és a középkorúak között nincs jelentõs különbség abban a tekintetben, hogy milyen rendszerességgel ellenõrzik a megvásárolni kívánt terméket, szemben az idõsekkel, akik jóval kevésbé tudatos vásárlónak bizonyultak. Tíz fiatalból és középkorúból nyolc rendszeresen ellenõrzi a szavatossági idõt, míg a nyugdíjasoknál kevesebb, mint tízbõl heten teszik meg ugyanezt (67%).
Az iskolai végzettséggel párhuzamosan nõ a vásárlói tudatosság: több mint másfélszer annyi diplomás figyel oda az élelmiszerek összetevõire, mint a maximum 8 általánossal rendelkezõ vásárlók, akik körében 35% azok aránya, akik soha nem vizsgálják meg, hogy mit tartalmaz a megvásárolt élelmiszer, és ötödük soha nem ellenõrzi a szavatossági idõt.