2024.04.19. - Emma

A McDonald's titka...

A McDonald's titka...
Kik döntik el, hogy milyen ízû legyen a hamburgerben a húspogácsa, vagy a szósz? Mennyire legyen borsos a ketchup? Hogyan tudják biztosítani, hogy aztán a végsõ íz Európa 40 országában gyorséttermek ezreiben teljesen azonos legyen? A válasz egyszerû, léteznek "hivatásos" kóstolók. "Idõnk 80 százalékában azt vizsgáljuk, hogy a beszállítóktól kapott ételeknek milyen az íze, illata és az állaga, ez azt jelenti, hogy évente mintegy ötezer terméket ellenõrzünk, vagyis kóstolunk meg" - mondta Stefanie Anton, a McDonald's Európai Minõségbiztosítási Központ vezetõje.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

A müncheni székhelyû intézetben kilencen dolgoznak. Az a feladatuk, hogy a globális termékeknek, például a hamburgernek, a sült krumplinak, a Big Macnek, a sajtburgernek, vagy a halfilének minden komponensét idõrõl idõre megvizsgálják, azaz megízleljék. Tevékenységük hasonlít a sommelier-ek munkájához, a különbség az, hogy õk nem bort kóstolnak, hanem húsokat, sajtokat, vagy szószokat, salátákat. Hogy mennyire kimerítõ feladat ketchupot kóstolni, azt a magyar újságírók, éttermi dolgozók is megtapasztalhatták a McDonald's Európai Minõségbiztosítási Központjában.

A McDonald's nemzetközi csapata évente háromszor ül össze azért, hogy a legtapasztaltabb kóstolók által megválassza az úgynevezett target, vagyis célszint terméket. Ez számít tökéletesnek, 100 százalékosnak. A csapat döntése szerint a target ketchup japán, a sajt amerikai, a saláta holland, a zsemle és az uborka német, míg a célszint Big Mac szósz angol.

A müncheni központ dolgozói a targethez viszonyítják a beszállítók termékeit. Például a sajtot évente négyszer vizsgálják. A szakmai teamnek magyar tagja is van, Cselényi Tibor. "Alkalmanként 14 beszállító termékét ellenõrizzük, hidegen és melegen is megkóstoljuk. Megnézzük milyen a színe, az íze, az illata és az állaga. Reggel kilenctõl délután három óráig csak ezzel foglalkozunk" - mondta a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. minõségbiztosítási vezetõje. A vizsgálat bár egyszerûnek tûnik - milyen jó lehet kóstolgatni! - korántsem az. Noha minden íz ismerõs, amíg valaki nem tudatosítja magában a fûszerek illatát, ízét nem tudja megmondani, melyikbõl van több, vagy kevesebb.

"A kóstolók élelmiszeripari képzettséggel rendelkeznek, fontos, hogy érdeklõdjenek az ételek iránt, egyébként kóstolni mindenki képes" - fogalmazott Stefanie Anton.

Azért van néhány fontos tudnivaló, amit nem árt elsajátítania egy hivatásos Mc-kóstolónak. Például azt, hogy ízlelés elõtt 15-30 perccel ne dohányozzon, ne egyen, ne igyon, és ne rágjon rágógumit, a kávé, tea sem ajánlott, hiszen a markáns ízek elnyomják a teszttermék aromáját. Ráadásul a különbségek sokszor annyira kicsik, hogy könnyen kikezdik a tapasztalatlan kóstolót.

Az Európai Minõségbiztosítási Központba meghívott újságírók, éttermi dolgozók több terméken tesztelhették tudásukat. Vajon ez a víz sós, savanyú, keserû, vagy édes? - kérdezte Stefanie Anton. Majd arról faggatta a jelenlévõket, hogy a piros színû üdítõ meggy, szõlõ, alma, paradicsom vagy grapefruit ízû? Majd az illatok következtek. Sajté, paradicsomé, banáné, fahéjé. Többen rájöttek, lehet, hogy kóstolni mindenki tud, de el kell ismerni nem könnyû tevékenység. Hiába ismerõsek az ízek, illatok és színek, mégis nehéz meghatározni, hogy pontosan mibõl is van benne több, vagy kevesebb.

A hivatásos kóstolók ráadásul tapasztalataikat nem beszélhetik meg egymással. Egyedül kell dönteniük, arra koncentrálva, hogy miben különböznek a termékek. Egyéni véleményüket sem mondhatják el arról, hogy tetszik-e nekik egy-egy íz, vagy sem. Sõt, néhány esetben még a vizsgált termék színét sem láthatják, ennek érdekében az egymástól válaszfallal elkülönített kóstolók zöld vagy piros fényben dolgoznak. Az ízlelõk a termékeket pontozzák. Amennyiben az eltér a célszintterméktõl, azt a központ dolgozói jelzik a beszállító felé, aki meg tudja tenni a szükséges lépéseket a változtatáshoz.

Stefanie Anton elmondta: így is elõfordulnak visszatérõ problémák, például vannak olyan termelõk, akik nem tudják biztosítani a folyamatos minõséget. Egy kis horvátországi húsüzem nem tudja ugyanazt a minõséget folyamatosan produkálni, mint egy 30 éves múlttal rendelkezõ német cég, amely több száz éteremnek szállít. A cél az, hogy egyik termék értéke se csökkenjen 85 százalék alá, 60 százalék alatt pedig szó sem lehet együttmûködésrõl. A recept mindenesetre sokaknak ízlik: a 118 országban jelen lévõ 31 ezer gyorsétteremben naponta 54 milliós a vendégforgalom.

A szervezett munkának, szigorú minõségi követelményeknek köszönhetõen a müncheni gyorsétteremben ugyanazokat az ízeket érezheti egy magyar turista, mint Budapesten, vagy bármely más európai McDonald's-ben a 6300 közül.

Népszava
Főzés, sütés, táplálkozás kapcsán a receptmix magazin hasznos receptekkel, főzési praktikákkal segíti a finomabbnál finomabb és egészséges reggeli, ebéd, vacsora elkészítését. Főzni jó, enni még jobb, együtt tapasztaltabbá válni a legeslegjobb!