Az élelmiszereket olyan népszerû mesehõsökkel reklámozva, mint például Scooby Doo, az óvodáskorúakat arra ösztönzik, hogy a magas kalóriatartalmú, egészségtelen ételeket válasszák a tápláló, egészséges ételek helyett. A kutatás során 40, 4 és 6 év közötti óvodást teszteltek, akik new-haveni gyermekotthonok lakói (itt található az egyetem kutatóközpontja).
Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
A gyerekek mindegyik élelmiszerféleséget megkóstolták, a mesefigurás és az anélküli változatot is, és minden esetben azt találták finomabbnak, amelyik csomagolásán kedvenc mesehõsük szerepelt. Azonban a bébirépa, azaz a legegészségesebb élelmiszer esetében a kutatók azt figyelték meg, hogy a márkázásnak nem volt olyan nagy rábeszélõ hatása, mint az egészségtelenebb ételeknél. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy az egészséges ételeket sokkal ritkábban reklámozzák figurákkal, mint az értéktelen élelmiszereket.
Roberto és kollégái szerint ez az eredmény is azt mutatja, mennyire fontos lenne korlátozni azt, hogy mesehõsökkel áruljanak egészségtelen ételeket. "Az elsõ feladat az lenne, hogy levegyük ezeket a mesefigurákat az értéktelen élelmiszerekrõl, a végcél pedig az, hogy az egészséges élelmiszerek csomagolásán bukkanjanak fel." - javasolja a kutatónõ.
Rahil D. Briggs, a new york-i Montefiore Orvosi Központ igazgatója, és az Albert Einstein Orvosi Egyetem gyermekgyógyászati docense egyetért abban, hogy az egészségtelen ételek népszerû rajzokkal való reklámozása nagyban hozzájárul az Egyesült Államokban és a világ minden táján megfigyelhetõ járványos elhízáshoz. "Az ilyen korú gyerekeknek nagyon jó a megismerõ képességük, illetve a rövid és hosszú távú memóriájuk, viszont nem tudják fenntartással kezelni a hozzájuk érkezõ üzeneteket." - magyarázza. "Tehát amirõl mi, felnõttek tudjuk, hogy egy reklám, az számukra nem más, mint két képeskönyv közül azt kiválasztani, amin kedvenc mesehõsük mosolyog. A gyerekek minden terméket képeskönyvként azonosítanak, és az a szappan vagy sósmogyoró kell nekik, amin Scooby Doo szerepel".
A docensasszony hozzátette, hogy az elhízási tendencia óriási méreteket öltött az egész kicsi gyerekek körében is. "Az elhízott gyerekek aránya megduplázódott az 1970-es évek óta, és ez egyenesen arányos azzal az összeggel, amit az élelmiszeripar arra fordít, hogy a legkisebb gyerekeket célozza meg különbözõ marketingfogásokkal.""Tehát, ha egy édességhez hozzárendelnek egy aranyos mesefigurát, a szülõknek semmi esélyük ellenük." - fogalmazta meg Dr. Briggs a végsõ következtetést.
Medipress