2024.03.28. - Gedeon, Johanna

A magyarok negyedét nem érdekli, hogy mit eszik - Ön közéjük tartozik?

A magyarok negyedét nem érdekli, hogy mit eszik - Ön közéjük tartozik?
Megdöbbentõ, hogy a magyar vásárlók közel negyede soha nem nézi meg, mit tartalmaz az általa vásárolt étel. Pedig a hazai fogyasztók gyanakvását az évrõl-évre egyre nagyobb piaci értékben elõforduló élelmiszerhamisítási botrányok is erõsíthetnék, de úgy tûnik nem teszik. Mind a négy országban többségben vannak a tudatos vásárlók, azonban a csehek és a szlovákok inkább az adott termékektõl teszik függõvé a mustrát, a magyar és lengyel "gyanakvó alapossággal" szemben.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Megdöbbentõ, hogy a magyar és a lengyel vásárlók közel negyede soha nem nézi meg, mit tartalmaz az általa vásárolt étel. Pedig a hazai fogyasztók gyanakvását az évrõl-évre egyre nagyobb piaci értékben elõforduló élelmiszerhamisítási botrányok is erõsíthetnék. Míg a politika az ellenõrzéséket végzõ intézmények folyamatos átalakításával próbál lépni a biztonságos élelmiszerek érdekében, addig a mértékadó piaci szereplõk egyre több alkalommal szólalnak fel a büntetõjogi szigorítás mellett. Nem csoda, hiszen az élelmiszeripar tisztességes szereplõinek milliárdos károkat okoznak az egyre gyakoribb átcímkézési és hamisítási ügyek - állapítja meg a legújabb Társadalmi Klíma Riport.

Nincs jelentõs különbség a visegrádi országok élelmiszervásárlási szokásai között. A magyarok 77, a csehek 76, a lengyelek és szlovákok 75-75 százaléka vizsgálja meg több-kevesebb rendszerességgel az élelmiszerek szavatossági idejét. A gyakoriságban azonban már felfedezhetõ különbség. Amíg minden harmadik magyar és lengyel vásárló ezt minden alkalommal megteszi, addig Csehországban és Szlovákiában ez csak minden ötödik fogyasztóra igaz. A csehek 55, a magyarok 53, a lengyelek 51, míg a szlovákok 50 százaléka ellenõrzi rendszeresen, hogy az általa vásárolt termék milyen összetevõket tartalmaz. Minden negyedik magyar és lengyel polgár soha nem ellenõrzi, hogy az általa vásárolt élelmiszer mibõl készül, Szlovákiában minden ötödik, míg Csehországban minden hetedik polgárra jellemzõ ez a kevéssé tudatos fogyasztói viselkedés.

A magyarok esetében a kutatási eredmények megerõsítették a sztereotípiákat: a nõk gondosabbak és körültekintõbbek az élelmiszervásárlásnál, mint a férfiak. A nõk 82, míg a férfiak 72 százaléka ellenõrzi rendszeresen a szavatossági idõt. A felmérésbõl az is kiderült, hogy minden hatodik háziasszonynak érdemes megvizsgálnia, amit a férje vásárol, hiszen a férfiak 16 százaléka soha nem ellenõrzi romlott-e az általa megvásárolt élelmiszer.

A kutatás alapján, a Budapesten élõ fogyasztók bizonyultak a legtudatosabb élelmiszervásárlónak. A fõvárosban a vásárlók 85 százaléka ellenõrzi rendszeresen a szavatossági idõt, a vidéki városokban és a községekben ez az arány 75%. A fiatalok és a középkorúak között nincs jelentõs különbség abban a tekintetben, hogy milyen rendszerességgel ellenõrzik a megvásárolni kívánt terméket, szemben az idõsekkel, akik jóval kevésbé tudatos vásárlónak bizonyultak. Tíz fiatalból és középkorúból nyolc rendszeresen ellenõrzi a szavatossági idõt, míg a nyugdíjasoknál kevesebb, mint tízbõl heten teszik meg ugyanezt (67%).

Az iskolai végzettséggel párhuzamosan nõ a vásárlói tudatosság: több mint másfélszer annyi diplomás figyel oda az élelmiszerek összetevõire, mint a maximum 8 általánossal rendelkezõ vásárlók, akik körében 35% azok aránya, akik soha nem vizsgálják meg, hogy mit tartalmaz a megvásárolt élelmiszer, és ötödük soha nem ellenõrzi a szavatossági idõt.
Főzés, sütés, táplálkozás kapcsán a receptmix magazin hasznos receptekkel, főzési praktikákkal segíti a finomabbnál finomabb és egészséges reggeli, ebéd, vacsora elkészítését. Főzni jó, enni még jobb, együtt tapasztaltabbá válni a legeslegjobb!