2024.04.19. - Emma

Szemetet nyomnak le a torkunkon!

Szemetet nyomnak le a torkunkon!
Az amerikaiak "junk food"-nak, szemét kajának hívják azokat az ételeket, amelyek nem hasznosak az egészségre, sõt, inkább károsítják azt. Egy új tanulmány szerint az élelmiszergyártó vállalatok naponta átlagosan huszonegy reklámot zúdítanak az amerikai gyermekekre, melyek közül a legtöbb valamilyen édességet, rágcsálnivalót, üdítõt és gyorséttermi ételt népszerûsít. A tanulmány szerint a 8-12 év közötti gyerekek évente nagyjából hétezerhatszáz élelmiszerhirdetéssel találkoznak.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Ezek az adatok is azt az egyre növekvõ aggodalmat támasztják alá, mely szerint az agresszív marketing hatására a gyerekeket újra és újra elérik az alacsony tápértékû élelmiszereket népszerûsítõ hirdetések, és ezzel együtt egyre növekszik az elhízás aránya a gyermekek körében.

A tanulmányban csaknem kilencezer, gyermekeket célzó hirdetést vizsgáltak meg, melyek több mint kétharmadát édességek, gabonapelyhek és gyorséttermi ételek tették ki, és egyik sem népszerûsített zöldségeket és gyümölcsöket.

A kutatást vezetõ Walter Gantz, az Indiana Egyetem kutatóprofesszora elmondta, hogy a 2-7 év közötti kisgyerekek naponta átlagosan tizenkét élelmiszerreklámot látnak a tévében, ami évente nagyjából négyezernégyszáz hirdetést jelent.

Ugyanakkor az egészséges étkezést és a testmozgást népszerûsítõ közhasznú hirdetésekkel mindössze két-három naponta egyszer találkoznak a gyerekek. "Világos, hogy van hová fejlõdni ezen a téren."- mondta Gantz.

Tavaly tizenegy nagy élelmiszergyártó vállalat tett ígéretet arra, hogy csökkenteni fogja a tévében sugárzott egészségtelen élelmiszereket népszerûsítõ hirdetéseit, és hogy ötven százalékukat egészséges étel és egészséges életmód reklámokkal helyettesíti.

Az önként vállalt korlátozás oka, hogy mind demokrata, mind republikánus oldalról új rendeletet fontolgatnak a politikusok. "Ha nem történik elõrelépés az ügyben, a vállalatoknak a mostaninál sokkal keményebb szabályozással kell szembenézniük."- jósolta Sam Brownback szenátor. A Republikánus Párt elnökjelöltje nem pontosította, hogy minek is kéne történnie ahhoz, hogy ne kerüljön sor új reklámtörvények megalkotására.

Sokan azonban szkeptikusak a élelmiszeripar önszabályozását illetõen. Az élelmiszergyártó vállalatok ígérete a gyermekeknek szóló mûsorok alatt sugárzott reklámok felére vonatkozik, ezek a mûsorok viszont mindössze egyharmadát teszik ki a gyerekek teljes tévénézési idejének, így ez a korlátozás legfeljebb a reklámok hatodát érinti.

Dale Kunkel, az amerikai Nemzeti Orvostudományi Intézet élelmiszerreklámokkal foglalkozó bizottságának tagja aggasztónak találja, hogy a vállalatok megtehetik, hogy egészséges tevékenységeket jelenítenek meg reklámjaikban, anélkül, hogy a népszerûsített termék minõsége javulna.

"Attól tartok, hogy ha a reklámban gördeszkázó fiatalok falják a hamburgereket, az teljesen belefér."- mondta Kunkel, az Arizona Egyetem professzora.

Életforma.hu
Főzés, sütés, táplálkozás kapcsán a receptmix magazin hasznos receptekkel, főzési praktikákkal segíti a finomabbnál finomabb és egészséges reggeli, ebéd, vacsora elkészítését. Főzni jó, enni még jobb, együtt tapasztaltabbá válni a legeslegjobb!